Zespół płucno-nerkowy wtórny do zapalenia naczyń wywołanego kokainą i lewamisolem: opis przypadku / Reumatología Clínica( wydanie angielskie)

wprowadzenie

spożycie kokainy nadal stanowi problem zdrowia publicznego. Zafałszowanie kokainy substancjami takimi jak lewamisol prowadzi do pojawienia się dodatkowych problemów medycznych. Zapalenie naczyń wywołane przez lewamisol jest wysoce niejednorodne pod względem objawów klinicznych i wyników analitycznych, co utrudnia diagnozę.

obserwacja kliniczna

34-letni mężczyzna z historią reaktywnego zapalenia stawów i codziennej konsumpcji marihuany. Zaprzeczył spożywaniu kokainy. Został przyjęty na tydzień z powodu ogólnego dyskomfortu, bladości, suchego kaszlu, bólu klatki piersiowej i duszności. Bladość błony śluzowej, hipoksemia i rale w podstawie płuc. Miał normotensyjne ciśnienie, bez częstoskurczu i gorączki.

miał ciężką niedokrwistość, zaburzenia czynności nerek i mieszane zmętnienia w obu polach płucnych (Fig. 1 I Tabela 1). Zdiagnozowano u niego zespół płucno-nerkowy i leczenie rozpoczęto wysokimi dawkami steroidów i transfuzją komórek krwi. Początkowo rozważano rozpoznanie tocznia rumieniowatego układowego (SLE) ze względu na stwierdzenie hipokomplementemii. Dodatkowe badania wykazały dodatni wynik wielu przeciwciał: ANCA (antymieloperoksydaza i antyproteinaza-3), ANA, anty-Ro, anty-La, przeciwzakrzepowy toczeń, czynnik reumatoidalny i antycardiolipina IgM. Przeciwciała anty-Sm, anty-DNA i anty-DNA błony kłębuszkowej były ujemne.

Rysunek 1.

a) zdjęcie rentgenowskie klatki piersiowej wykazujące rozproszone nacieki w obu polach płucnych. B) uogólnione mieszane zmętnienia obserwowane w tomografii klatki piersiowej o wysokiej rozdzielczości.

(0.41 MB).

w biopsji nerki obserwowano rozlane endokapilarne zapalenie kłębuszków nerkowych z złożonymi złogami immunologicznymi i kanalikowo-śródmiąższowym zapaleniem nerek. Fibrobroncoscoy potwierdził krwotok pęcherzykowy (hemosiderofagi 40%) i wykluczył zakażenie. Podczas kolejnej oceny zaobserwowano perforację przegrody nosowej i pacjent potwierdził częste spożywanie kokainy. Oprócz nalegania na zaprzestanie spożywania, kontynuowano leczenie prednizolonem, z dobrą odpowiedzią kliniczną i zwiększeniem stężenia hemoglobiny, chociaż stwierdzono jedynie częściową poprawę czynności nerek, co spowodowało dodanie dodatkowego miesięcznego Bolu cyklofosfamidu.

dyskusja

w ostatnich latach wzrosła liczba przypadków zapalenia naczyń związanych ze spożyciem lewamisolu-zafałszowanego kokainy. Choroba ta może zagrozić wielu narządów i układów.1,2

krwotok pęcherzykowy jest rzadki. McGrath et al. opisał serię 30 przypadków wywołanego lewamisolem zapalenia naczyń ANCA. W trzech przypadkach wystąpił krwotok pęcherzykowy i nie można było udowodnić zajęcia nerek w żadnym z nich.3 przypadki zespołu płucno-nerkowego są jeszcze rzadsze ze względu na tę jednostkę.4

nie istnieją ostateczne kryteria rozpoznania tego zespołu. Rozpoznanie opiera się na ustaleniach epidemiologicznych, klinicznych i analitycznych. W większości przypadków nie jest możliwe udowodnienie zanieczyszczenia lewamizolem, ponieważ test nie jest dostępny klinicznie, a pomiar musi nastąpić w ciągu 24 godzin. poprzedniej konsumpcji. Wysoki poziom podejrzeń jest konieczny przed badaniem spożycia kokainy. Diagnostyka różnicowa jest szeroka. Może być mylony z zapaleniem naczyń związanym z ANCA, zespołem Goodpasture, a nawet SLE.

Vasculopathy secondary to levamisole charakteryzuje się wysokimi mianami p-ANCA skierowanymi przeciwko wielu rzadkim antygenom, jak również równoczesnym pozytywnym wynikiem dla C-ANCA,5,6 rzadką ekspresją u pacjentów z pierwotnym zapaleniem naczyń. Dodatni wynik dla wielu przeciwciał i spożycie jako dopełniacza może prowadzić do pomylenia z SLE.

wskaźnik nawrotów w przypadku dalszego spożycia kokainy jest wysoki. Rola leczenia immunosupresyjnego nie jest znana i nie określono schematów leczenia. Pacjent częściowo zareagował na steroidy i zawiesinę czynnika przyczynowego. Dodanie cyklofosfamidu przyczyniło się do jego ostatecznej poprawy klinicznej.

wnioski

ten przypadek stanowi wyzwanie kliniczne ze względu na nietypową formę prezentacji, nasilenie objawów i trudności w diagnozie. Konieczne jest poznanie różnych objawów klinicznych i analitycznych spowodowanych spożyciem kokainy/lewamisolu oraz utrzymanie wysokiego poziomu podejrzeń dotyczących możliwości tego spożycia, co może zostać odrzucone przez pacjenta.

konflikt interesów

autorzy nie mają prawa deklarować konfliktu interesów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.